Del artiklen her:
Del på facebook
Del på linkedin
Del på twitter
Del på pinterest

Hvorfor får man bumser på ryggen? – 7 Tips inkluderet!

Man kan få bumser på ryggen, ligesom på resten af kroppen. Det med at nogen tænker, at når man får bumser flere forskellige steder på kroppen, så betyder det noget specielt, det passer altså ikke. Bumser på ryggen opstår i større eller mindre grad at det samme som bumser på ballerne eller i ansigtet.

Grunden til at man får uren hud og bumser på ryggen er fordi porerne er tilstoppet og der er rod i vores hormonbalance. Vi har nok mere eller mindre allesammen prøvet at få bumser i større eller mindre grad, men når de kommer kan det skyldes flere ting, som feks. stress , pubertet, menstruation, graviditet eller eksempelvis overgangsalder.

Men når bumserne opstår på ryggen, kan det være lidt ekstra irriterende, fordi de er en del svære at behandle selv, nu når de sidder omme på ryggen. Det betyder dog ikke du skal klemme i dem, det skal du nemlig ikke!

Hvordan kommer jeg bumser på ryggen til livs?  

7 tips til at undgå eller minimere bumser på ryggen;

  • Spis sundt og varieret, samt drik en masse vand. Studier peger på at usund mad eller store mængder mælk kan forværre problemet. Hold selv øje med hvornår problemet forværres. Er det efter en bytur med masser af alkohol og junkfood, eller i forbindelse med bestemte fødevare, så kan du jo med fordel minimere indtaget af det. Ind med nogle flere grønne grøntsager i hverdagen og husk at drikke vand til de fleste af dine måltider.
  • Vask ryggen dagligt så du fjerner bakterier og overskydende fedt, som feks efter sport. Mange venter med at snuppe et bad til man kommer hjem fra sport, men det er faktisk bedst at bade lige efter hvis det er muligt, på den måde mindsker du risikoen for bumser. Bakterier fra vores sved sætter sig nemlig i huden og stopper porerene til og kan derfor udvikle sig til bumser. Når du vasker dig, så vil det være ekstra godt at bruge en mild og rensende neutral sæbe som er egnet til uren hud med en pH værdi omkring 6,5.
  • Plej huden dagligt med nærende hudpleje, gerne lige efter du har været i bad, da huden her er ekstra modtagelig for fugt. Til problemområder er det en god ide at bruge en god akne creme, der kan trække dine store porrer sammen, samt give din hud det fugt og næring, som den har brug for. 
  • Undgå lange varme bade. Det varme vand kan give tør hud og øge hudens fedtproduktion. Bumser opstår på grund af hudbakterien Propionebacterium acnes, der lever af hudfedt. Der dannes affaldstoffer og fedtsyrer under en nedbrydning af hudfedtet, hvilket vil resultere i at talgkirtlen bliver irriteret og der opstår betændelse.
  • Forsøg at undgå stress. Stress øger tendens til bumser. Hvis du let bliver stresset, kan det være en god ide at skrive de ting ned du skal huske at nå og udarbejd måske en prioriteringsliste. Meditation er også rigtig godt for stress, men også generelt velvære. Jeg kan ikke anbefales nok, at få meditation ind i ens daglige rutine, også inden man kommer til at døje med stress. Hvis du aldrig har mediteret før og gerne vil lære det, så kan jeg anbefale headspace.com – vi er ikke betalt af headspace.
  • Rent tøj på hver dag. Det er ikke kun i huden vi har bakterier men også i vores tøj og vil blive optaget i vores hud og derved øge risikoen for bumser. 
  • Sæt håret op når du bruger balsam. Hvis du har langt hår og bruger balsam når du er i bad, så kan det være en god ide at undgå at lade håret hvile på ryggen i de 5 minutter balsamen er i. I balsam kan der være ingredienser i som tilstopper porerne og kan give akne og bumser. 

Flere artikler

Populære produkter i vores shop